آرشیو شهریور ماه 1399

مجله اينترنتي مغز طلايي به تمام موضوعات به شكل ديگري مي نگرد.

مهمترين لوازم يدكي موتور خودرو : ميل لنگ

۵۹ بازديد

به منظور معرفي اجزاي تشكيل دهنده و لوازم يدكي موتور خودرو ، قصد داريم در اين مقاله از فروشگاه اينترنتي لوازم يدكي خودرو دولوكس كار با ميل لنگ خودرو آشنا شويم. ما بايد از نقش آن در موتور اتومبيل و مكانيسم حركت خودرو آگاه شويم.

ميل لنگ محور اصلي موتور است كه به صورت طولي قرار دارد و توسط چندين ياتاقان به بلوك متصل مي شود و كلاچ چرخش ميل لنگ را به جعبه دنده منتقل مي كند.

در واقع ميل لنگ اتومبيلي بخشي است كه حركت خطي پيستون هاي داخل سيلندر را به حركت چرخشي تبديل مي كند. تقريباً همه شيلنگ ها از فولاد ساخته شده اند كه با مخلوطي از كربن متوسط يا فولاد آلياژي با كروم جعل مي شوند و در اين قسمت نيز از فلز واناديوم براي خنك سازي سريع در برابر هوا استفاده مي شود. فولاد ارزانتر از فولاد ارزانتر استفاده مي كند. ميله اتصال با ياطاقان به آرامي در اطراف ميل لنگ مي چرخد و ارتعاشات ميل لنگ توسط قطعه اي به نام چرخ فلك متصل به انتهاي ميل لنگ خنثي مي شود ، اما در انتهاي ديگر يا انتهاي ديگر ميل لنگ دنده اي وجود دارد كه باعث چرخش ميل ميل مي شود. در جلوي اين دنده قطعه اي به نام قرقره قرار دارد كه براي راه اندازي ژنراتور ، پمپ هيدروليك ، كمپرسور كولر و پمپ آب استفاده مي شود.

روش هاي سخت شدن محور ميل لنگ

ميل لنگ با استفاده از روش گرمايش و سيمان كاري و همچنين با پوشش سخت مي شود. محورها با روشهاي القايي يا تثبيت در عمق خاصي سخت مي شوند. پس از اين مرحله ، سطوح پرداخت و صاف مي شوند و براي كاهش اصطكاك ، محورها پرداخت مي شوند ، اما در حال حاضر سطوح با روش هاي جديد سخت مي شوند. در روش اول ، گاز نيترات با دماي 583 درجه سانتيگراد در نزديكي محور ميل لنگ قرار مي گيرد و پس از اينكه فولاد گاز نيتروژن را در عمق كمي جذب مي كند ، بسيار سخت مي شود و لايه سفيد ناميده مي شود. به منظور افزايش قدرت گيره ، دماي داخلي را پايين نگه داشته و سطح قطعه را صيقل مي دهيم.
در روش زير سطح ميل لنگ در معرض نمك مذاب قرار گرفته ، خاكستري شده و تا عمق 03/0 ميلي متر سفت مي شود و سخت شدن با نيكل يا كروم نيز روش ديگر است. مكاني براي قرقره ها و چرخ دنده ها در نظر گرفته شده است و در قسمت پشتي نيز فلنجي جهت اتصال چرخ دنده طراحي شده است.

لوازم يدكي پرايد

https://turboyadak.com/

تفاوت بين ميل لنگ و محرك خطي

در موتورهاي خطي تعداد لولاها برابر است با تعداد سيلندرها و در موتورهاي توربوشارژ تعداد سيلندرها نصف است. در ميل لنگ اتومبيل وزنه هاي لازم براي حفظ تعادل در برابر فشار پيستون و ميله اتصال وجود دارد و همچنين باعث مي شود موتور اتومبيل روانتر كار كند و دور موتور را افزايش دهد. بنابراين ، در موتورهاي 8 سيلندر توربوشارژ ، احتمال تاب خوردن موتور در اثر گرما و گرم شدن بيش از حد موتور كاهش مي يابد. براي افزايش عمر مفيد موتور اتومبيل ، دماي مايع خنك كننده اتومبيل نبايد از حد مجاز بيشتر شود و هنگام جوش آمدن موتور خودرو نبايد موتور خاموش شود ، بلكه بايد با ريختن آب روي رادياتور كه باعث كاهش گرما مي شود ، درب مايع خنك كننده را به دقت باز كنيد. آب و خنك كننده را بررسي كنيد.

در بعضي از اتومبيل ها مانند پژو 405 بايد پس از ريختن مايع خنك كننده تهويه كنيد.

به خاطر داشته باشيد كه كتابچه راهنماي خودرو بهترين كمك شما در نگهداري صحيح خودرو است.